Anotace
Část I. Školní normy a jejich dopad do řízení školy
A. Organizační řád jako pomocník a nástroj při řízení školy:
1. Vnitřní struktura organizace.
· Nastavení struktury a domyšlení toho, co z nastavení plyne (zařazení zaměstnanců, nárokové příplatky, řídící kompetence, …)
· Předmětové a jiné komise, poradní sbory, školní poradenské pracoviště, …
2. Kompetence zaměstnanců v rámci organizace i na venek + pracovní náplně.
3. Zastupitelnost pozic. (Kdo, koho a proč, slabá místa ve škole, pokrytí akcí, …)
4. Organizace času (přítomnost na pracovišti, poradní dny, rozvržení pracovní doby, přesčasy, …)
5. Komunikace v rámci organizace (plánování, předávání informací uvnitř organizace – kdo, komu, jak, informace opouštějící školu, komunikační kanály, …)
6. DVPP a jiná školení
7. Co není předmětem organizačního řádu.
8. Rozpracování norem z organizačního řádu do vnitřních směrnic
B. Školní řád – zaměření na pravidla hodnocení
1. Význam nastavení pravidel pro hodnocení.
2. Stanovení způsobu hodnocení ve škole (kdo rozhodne,
3. Srozumitelnost a měřitelnost nastavených norem hodnocení.
4. Provázanost pravidel hodnocení v předmětech (oblastech) se ŠVP.
5. Hodnocení chování a výchovná opatření.
· Správné chápání smyslu hodnocení z chování a výchovných opatření
· Výchovná opatření – která, kdo, kdy, jak, za co, …
· Hodnocení chování
- nastavení hodnotících norem s ohledem na kulturu školy, pravidla chování uvedená ve školní řádu, …
- stanovení, kdo odpovídá za provedení hodnocení z chování žáka.
6. Pravidla pro hodnocení žáků se SVP, individuálně vzdělávaných žáků, cizinců, …
7. Pravidla pro komisionální zkoušku, maturitní zkoušku, závěrečnou zkoušku, …
8. Úprava postupu pro odvolání se proti hodnocení
· Kdy, kde, jak,…
· Odlišnosti při odvolání proti hodnocení z „naukových“ předmětů a předmětů s výchovným zaměřením a proti hodnocení z chování.
9. Proč nelze použít pravidla hodnocení z jiné školy a převést je do vlastního ŠŘ.
Část II. Vybrané oblasti práva a řízení školy
C. Pracovní právo - zaměření na problematiku ukončování pracovních poměrů
1. Důvody ukončení pracovního poměru podle ZP.
2. Způsoby a postupy při ukončování PP.
3. Chyby a nebezpečí při ukončování PP.
D. Řešení stížností
1. Kompetence jednotlivých aktérů podle obsahu stížnosti (škola, ČŠI, zřizovatel)
2. Postup při řešení stížnosti.
3. Řešení nesouhlasu žáka nebo zákonného zástupce s hodnocením
4. Případové studie.
Lektorem prezenčních seminářů: Mgr. Jiří Bakončík